Beslenme ve Diyetetik - Yararlı Bilgiler

Oruç Tutanlar İçin Sağlıklı Beslenme Önerileri

Beslenme ve Diyet Uzmanı Ali Mutlu, oruç tutanlar için sağlıklı beslenme önerilerinde bulundu.

Sahur ve iftar yemeklerinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini anlatan Özel Ege Şehir Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Ali Mutlu, “Sahurda, bizi gün boyu tok tutabilecek protein ağırlıklı öğünler tüketilmelidir, iftarda ise hafif yemeklerin tercih edilmesi gerekir” dedi.

Oruç tutacakların sahurda protein ağırlıklı olarak beslenmesi gerektiğini ifade eden Mutlui “Bu protein; süt, yumurta ve peynirden karşılanabilir. Çok açlık çekenlere, yanına kurubaklagil yemeklerini öneriyoruz. Bu proteinlerin yanında, tam tahıllı ekmek tüketilmesi gerekir. Ramazan pidesi ise hem kalori hem de beyaz undan yapıldığı için sahurda tüketilmesini önermiyoruz. İftarda ise ilk başta çorba, hurma gibi sindirimi çalıştırabilecek besinlerle başlayıp; ardından, diğer yemek gruplarına geçilmesi gerekir. Hatta, çorba içildikten sonra bir 10 dakika ara verilmelidir. Eğer ara verilemiyorsa,ana yemek öncesi hem vakit kazanmak hem sindirime hazırlanma açısından bir salata eklenebilir. Bundan sonra, yağsız olmak şartı ile et veya zeytinyağlı sebze yemeklerine geçilebilir. Pide yemek isteyenler, bir avuç içi kadar tüketebilirler. Meyve ya da tatlıyı hemen yemek uygun değildir. Özellikle, içinde bulunduğumuz yaz aylarında şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar tercih edilmelidir. Daha sonrasında; ihtiyaç duyulursa, küçük bir ara öğün daha ilave edilebilir. Bu öğünde de; süt, ayran, yoğurt gibi protein değerleri olan yiyecekler tercih edilmeli ve kabızlık gibi sorunlara neden olmaması açısından; ara öğün lifli olmalıdır. Su ihtiyacımızı da kontrol altına almamız için; iftar ve sahur arasında 8-10 bardak yani 2 litre civarı su tüketmeliyiz” dedi.

Mutlaka sahura kalkın

Oruç tutacak kişiler, geceden yiyip yatmaması gerektiğinin altını çizen Beslenme ve Diyet Uzmanı Ali Mutlu, “Mutlaka sahura kalkmalıdır. Aksi takdirde, 16 saatlik açlık süresini 20 saatlere çıkartmış olurlar. Bu da gün içerisinde, açlıktan şekerinin daha çok düşmesine sebep olur. Sahurda yenilenlerin sonrasında, hemen uykumuza dönebileceğimiz hafiflikte olunması gerekir. Ayrıca, aşırı çay tüketiminden kaçınılmalıdır. Aşırı çay tüketimi, vücudun su kaybına sebep olur. Alışkanlığımız varsa; açık çay, süt veya su daha besleyici olacaktır. Gün içerisinde, aktivitemiz düştüğü için; bazal metabolizma hızımız da düşer. Bu yüzden, beslenme tarzımız ramazanda yeniden planlanmalıdır” ifadelerini kullandı.

Özel Ege Şehir Hastanesi - Bölümler - Beslenme ve Diyetetik - Yararlı Bilgiler

Sadece Diyetle 120 Kilo Verdi Hayatı Değişti

Yaklaşık bir yıl önce 190 kilo olan Ramazan Özkan Yıldız artık 70 kilo. 

Aşırı kiloları nedeniyle son derece konforsuz bir hayat süren Yıldız, sadece diyetle 120 kilo vererek adeta başka bir insana dönüştü. 

Yıldız’ın diyet listesini tahlil sonuçlarına göre hazırladıklarını ifade eden Özel Ege Şehir Hastanesi Beslenme Uzmanı Dyt. Ali Mutlu, “Tahlil sonuçlarını iyi analiz edince, kişiye özel yeterli ve dengeli bir beslenme planı oluşturabildik. Hazırlanan diyet sayesinde Ramazan Bey pes etmedi. Bu da bizi başarıya götürdü” dedi.

120 Kilodan Sadece Diyet Yaparak Kurtuldu

Özel Ege Şehir Hastanesi Beslenme Uzmanı Dyt. Ali Mutlu, ”Ramazan Bey ile ilk görüşmemizden itibaren onun kararlılığını ve isteğini anladım. Ramazan Bey’in vermesi gereken çok yüksek bir yağ oranı ve savaşması gereken bir hastalığı vardı. Beslenme listesini Ramazan Bey’in tahlil sonuçlarına göre hazırladım. Kişinin yaşam şekli, fiziksel aktivite durumu, alışkanlıkları, çalışma saatleri gibi birçok parametre de listemizi hazırlarken önem verdiğimiz noktalardır. Danışanım, birçok insan için vermesi imkansız olabilecek kilo fazlasından, sadece diyet yaparak kurtuldu. Ramazan Bey iradeli, yılmaz bir kişilik, hazırladığım diyet planlamalarına uyumu, pes etmemesi bizi başarıya ulaştırdı” dedi. 

Dyt. AliMutlu, diyet süreci ile ilgili de şöyle konuştu: “Kişiler açlık diyetleri, tek tip diyetler ve bazı zararlı takviyeler içeren diyetler yapma eğilimi gösterebiliyor. Bu diyetler son derece sağlıksız sonuçlara yol açmaktadır. Diyet süreci diyetisyen tarafından takip edilmelidir. Zayıflamanın niteliği (Yağ kaybı, kas kütlesinin korunup korunamadığı, vitamin, minarel depolarımız ne durumda) kontrol edilmelidir. Diyet sürecini sağlıklı beslenmeyi öğrenip, yaşam şekline dönüştürdüğümüz bir beslenme eğitimi olarak görürsek hem çok rahat kilo verebiliriz hem de bir daha kilo problemi yaşamayız.”

80 Beden Pantolon ve 9XL Gömlek Giyiyordum

İzmir’de Dokuz Eylül Üniversitesi’nde araştırma görevlisi olarak görev yapan 33 yaşındaki Ramazan Özkan Yıldız: “6 yaşından beri kiloluyum, 2011 senesinde 148 kiloya kadar çıktım ve daha sonra hızla kilo almaya devam ettim. En son 190 kilonun üzerine çıktım. 80 beden pantolon ve 9XL gömlek giyiyordum. Kilo verme kararımda yakalandığım vaskülit isimli otoimmun hastalık etkili oldu. Doktorların ortak görüşü hastalıktan korunmak için hızlı bir şekilde kilo vermem oldu. Bir diyetisyen yardımı almak istedim ve Özel Ege Şehir Hastanesi Beslenme Uzmanı Ali Mutlu’ya ulaştım. Kendisine durumumla ilgili tüm detayları anlattım. Ali Bey’in düzenlediği diyet listesini uygularken hiç zorlanmadım” dedi.

Kilo Vermek İçin Az Yemenize Gerek Yok

Kilo vermek için çok az yemem gerekiyormuş gibi hissediyordum diyen Yıldızi “Dyt. Ali Mutlu’nun yönlendirmeleriyle kilo vermenin düzenli beslenme ile gerçekleşebileceğini anladım ve özel diyet gerçekten işe yaradı” şeklinde konuştu.

Hastalıklarımdan Kurtuldum

Yıldız, “Düzenli olarak yapılan kontrollerimde artık hastalığa da rastlanmıyor. Şimdi 70 kiloyum ‘Kilolu Olmak Kader Değil’ Kalabalık bir grubun içerisinden ya da yakınından geçerken insanların tacizine maruz kalıyorsunuz. Otobüste yer olsa bile başkalarını rahatsız etme endişesi ile oturmamayı tercih ediyorsunuz. Uçak seyahatlerinde ve uzun yol otobüs seyahatlerinde iki koltuğu birden satın almak zorunda kalıyorsunuz. Merdiven çıkamıyor, 15 dakikadan fazla yürüyemiyorsunuz, hastalıklar etrafınızda kol geziyor” dedi Ramazan Özkan Yıldız, kilo verdikten sonra bir buçuk saat hiç durmadan 6 km hızla yürüyebildiğini, 9XL gömlek giyerken artık ”S’ beden gömlek giydiğini belirtti 

Yürürken Çocuklar Sizinle İlgilenmiyorsa Normal Birisiniz

Ameliyatsız sadece diyetle 120 kilo veren Yıldız, “Çocukların arasından geçerken hiç biri benimle ilgilenmiyor bu durum size önemsiz gelebilir ama çocukların benimle ilgilenmemesi, normal bir insan olduğumun en büyük kanıtı” dedi.

Kilo vermeye karar veren kişiler, kendi vücutlarını tanımaya çalışsınlar diyen yıldız şöyle konuştu “Az yemek de çok yemek de bir şey kazandırmıyor. Kilo vermek bir disiplin işi, kilo vermek istiyorsanız hayatınızın tamamen değişeceğini bilmelisiniz. Ben, yaklaşık 200 kiloya dayanmış birçok hastalıkla boğuşan bir adam olarak başladım kilo vermeye şimdi ise normal ve sağlıklı bir insanım. Çok hırslı birisiyim, hayatımı hep hedef odaklı yaşadım. Dyt. Ali Mutlu ile bu yönden benzeşiyoruz. Benim savaşımı, bu mücadelemi kendi mücadelesi gibi görüyor. Bu mücadelede yalnız olmadığımı bana sürekli destek olacağını her zaman hissettirdi. Kilolu olmak kader değil”